جمعه سیاه چیست؟ | به بزرگترین حراجی دنیا بپیوندید
انتشار: آبان 18، 1403
بروزرسانی: 21 آذر 1404

جمعه سیاه چیست؟ | به بزرگترین حراجی دنیا بپیوندید


جمعه سیاه یک روز استثنایی در سراسر جهان برای خرید با قیمت های پایین و تخفیف های بزرگ در حراجی ها است.

جمعه سیاه یک رویداد عمده فروش سالانه است که پس از روز شکرگزاری در ایالات متحده برگزار می شود. در این روز بسیاری از فروشگاه ها بر روی محصولات مختلف تخفیف های ویژه ای ارائه می دهند و مردم برای خرید محصولات با قیمت پایین در مقابل فروشگاه ها صف می کشند.

امروز حراج جمعه سیاه به یک رویداد بزرگ در جهان تبدیل شده است و در اکثر کشورهای جهان برگزار می شود. تاریخ جمعه سیاه 2024 29 نوامبر برابر با 9 دسامبر 1403 در تقویم شمسی خواهد بود. برای اطلاع از بلک فرایدی با ما همراه باشید.

درباره حراج جمعه سیاه بیشتر بدانید:

جمعه سیاه چیست؟

بلک فرایدی به معنای «جمعه سیاه» است که در ایران به آن «جمعه خرید» یا «حراج جمعه سیاه» نیز می گویند. بعد از تعطیلات شکرگزاری در آمریکا گفته می شود. این روز را آغاز خرید کریسمس در آمریکا می دانند و یکی از شلوغ ترین روزهای این کشور به حساب می آید. مهم ترین ویژگی بلک فرایدی که آن را با بقیه ایام سال متمایز می کند، استفاده از تکنیک های فروش ویژه و تخفیف های زیاد در اجناس فروشگاهی است که گاهی به 50 درصد می رسد.

    مردم در جمعه سیاه خرید می کنند. منبع تصویر: deondernemer.nl; عکاس: ناشناس

منبع تصویر: deondernemer.nl; عکاس: ناشناس

از ویژگی های مهم جمعه سیاه تخفیف اجناس فروشگاهی است که گاهی تا 50 درصد هم می رسد.

جمعه سیاه در اصل منحصر به آمریکا بود. اما پس از چند سال به سراسر جهان منتقل شد و امروزه علاوه بر آمریکا در استرالیا، بریتانیا، کانادا، آلمان، ایتالیا، لهستان، نیوزلند، یونان، سوئد، نروژ، مکزیک، برزیل برگزار می شود. و در سایر نقاط جهان، بازارهای این کشورها با کاهش قیمت کالاها و حراج آنها و افزایش فروش، هیجان خریداران را افزایش خواهند داد.

جمعه سیاه چیست؟

بلک فرایدی آخرین جمعه ماه نوامبر است که در بین آمریکایی ها اولین روز خرید سال نو به حساب می آید. در این روز، خرده فروشان با ایجاد تخفیف های بالا بر روی محصولات خود، مشتریان را به بازارهای زنده و آنلاین جذب می کنند و آن را به روزی پررونق برای فروش تبدیل می کنند. بسیاری از فروشگاه ها فروش خود را چند روز یا چند هفته قبل از جمعه سیاه با هدف جذب مشتریان بیشتر آغاز می کنند. بنابراین این حراجی ها گاهی تا سایبر دوشنبه ادامه دارد.

خرید جمعه سیاه آخرین جمعه ماه نوامبر است

منبع تصویر: timeanddate.com; عکاس: ناشناس

تاریخ جمعه سیاه 2024

جمعه سیاه 2024، بزرگترین رویداد خرید سال، در 29 نوامبر در تقویم میلادی و مطابق با 9 دسامبر 1403 است.

تاریخ جمعه سیاه

در طول تاریخ آمریکا، اصطلاح «جمعه سیاه» برای اشاره به رویدادهای مختلفی به کار رفته است که همیشه مفاهیم تلخی را به همراه دارند. برجسته ترین این رویدادها به سال 1869 باز می گردد. دو شریک به نام های جی گولد و جیمز فیسک از سرمایه داران معروف وال استریت برای افزایش قیمت طلا در بورس نیویورک خریدهای کلانی انجام دادند تا بتوانند سودهای کلان به دست آورند و بازار طلای آمریکا را کنترل کنند، اما برنامه آنها روز جمعه 24 سپتامبر فاش شد و بازار سهام در نیویورک سقوط کرد. با فروپاشی بازار سهام، هزاران آمریکایی ورشکست شدند و این روز در تاریخ آمریکا به «جمعه سیاه» معروف است.

در مورد تاریخچه استفاده از عبارت "جمعه سیاه" به عنوان "روز خرید پس از شکرگزاری" نیز روایت های متفاوتی وجود دارد.

عکس قدیمی از یک مرکز خرید شلوغ در جمعه سیاه; منبع تصویر: realestate.com.kh; عکاس: ناشناس

منبع تصویر: realestate.com.kh; عکاس: ناشناس

در سال های 1951 و 1952 مجله ای به نام مدیریت و نگهداری کارخانه برای اولین بار از این واژه استفاده کرد. زمانی که تعداد زیادی از کارگران کارخانه به دلیل بیماری روز بعد از شکرگزاری را تعطیل کردند تا بتوانند تعطیلات آخر هفته شکرگزاری را به تعطیلات چهار روزه تبدیل کنند.

از سوی دیگر روز بعد از روز شکرگزاری مصادف با آغاز خریدهای سال نو بود و هجوم خریداران و ترافیک در این زمان به اوج خود رسید. پلیس در شهرهای فیلادلفیا و روچستر از عبارت "جمعه سیاه" برای اشاره به هرج و مرج حاکم در این روز استفاده کرد. کلمه سیاه در این مورد به معنای فاجعه به کار رفته است.

با گذشت زمان، استفاده از اصلاح جمعه سیاه برای اشاره به شلوغ ترین و پرفروش ترین روز سال توسط خرده فروشان، روزنامه ها و رسانه ها رونق گرفت. خرده فروشان داخلی که سال را با زیان سپری می کردند، با ایجاد تخفیف در اجناس در این روز و کسب سود قابل توجه سعی در جذب خریداران به فروشگاه ها داشتند. پس از این اتفاق، عبارت «جمعه سیاه» به این معنا تعبیر شد که خرده فروشان روزهای سختی را تجربه می کنند و سود می برند.

افرادی که در صف های طولانی در حراج های جمعه سیاه خرید می کنند

منبع تصویر: syracuse.com; عکاس: ناشناس

«جمعه سیاه» از سال 2003 یک اصطلاح اینترنتی بوده و مورد توجه قرار گرفته است. قبل از آن، مردم از جمعه سیاه به عنوان "فروش پس از شکرگزاری" یاد می کردند.

فروشگاه های آنلاین از سال 2003 فروش جمعه سیاه را برجسته کرده اند و خرده فروشان پس از دستیابی به سود بالا در این روز سعی کرده اند روزهای مشابهی را ایجاد کنند. "Small Business Saturday" برای تشویق خرید از خرده فروشان محلی و "Cyber \u200b\u200bMonday" برای ترویج خرید آنلاین به عنوان دیگر روزهای پرفروش سال ایجاد شد.

دوشنبه سایبری

آمار فوق العاده فروش شرکت های اینترنتی منجر به راه اندازی رویداد تجاری دیگری به نام Cyber \u200b\u200bMonday در سال 2005 شد.این روز که معمولا اولین دوشنبه بعد از جمعه سیاه است به عنوان روز تخفیف های ویژه شناخته می شود.

خرید آنلاین در سایبر دوشنبه؛ منبع تصویر: Investopedia.com; عکاس: ناشناس

منبع تصویر: Investopedia.com; عکاس: ناشناس

Cyber \u200b\u200bMonday برای اولین بار در ایالات متحده پیشنهاد شد. اما خیلی زود به تقلید از آمریکا در سایر کشورهای جهان شروع به کار کرد. این روز فرصتی طلایی برای افرادی است که به هر دلیلی فروش ویژه بلک فرایدی را از دست دادند.

چرا به آن جمعه سیاه می گویند؟

در مورد دلیل نامیدن آن به "جمعه سیاه"، داستان های زیادی وجود دارد که به تاریخ این روز اشاره می کند. جمعه سیاه روز بعد از روز شکرگزاری و آغاز خرید سال نو در آمریکا است. تا دهه 1960، این روز به عنوان "فردا شکرگزاری" شناخته می شد و اصطلاح "جمعه سیاه" معنای مثبتی نداشت.

در اوایل دهه 1960، استفاده از عبارت جمعه سیاه برای اشاره به هرج و مرج، شلوغی و ترافیک روز رایج شد و به تدریج با تلاش فروشندگان، روزنامه ها و رسانه ها مفهوم مثبتی پیدا کرد.

هدیه سیاه در جمعه سیاه

منبع تصویر: blog.getbyrd.com; عکاس: ناشناس

برخی علت نامگذاری این روز را افزایش فروش خرده فروشان می دانند. گفته می شود که فروشندگان در این روز سود زیادی به دست آوردند و زیان آنها که قبلاً با رنگ قرمز ثبت می شد در روز جمعه بعد از شکرگزاری به سود تبدیل می شد و به رنگ سیاه ثبت می شد (در حسابداری فروشگاه زیان یا بدهی با رنگ قرمز نشان داده می شد). از این رو، جمعه سیاه به مفهوم "سودآوری" معروف شد.

پرفروش ترین محصولات جمعه سیاه

اولین حراج جمعه سیاه در آمریکای شمالی برگزار شد و فقط شامل لباس بود. اما پس از اینکه به یک رویداد جهانی تبدیل شد و در بسیاری از کشورها گسترش یافت، اکنون بیشتر کالاها و کالاهای مورد نیاز مردم را شامل می شود.

محصولاتی که در بازار جمعه سیاه به خریداران ارائه می شود بسیار متنوع است و از وسایل الکترونیکی گرفته تا اسباب بازی های کودکان و نوجوانان، پوشاک و اثاثیه منزل را شامل می شود. کالاهایی که در فروشگاه ها به خریداران ارائه می شود 20-34٪ تخفیف دارند. برندهای بزرگی مانند زارا، میسوما، لگو، شارلوت تیلبری، نینجا و نینتندو در جمعه سیاه شرکت می کنند و خرده فروشان بزرگی مانند آمازون نیز قیمت های خود را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

نمودار پرفروش ترین محصولات جمعه سیاه 2023؛ منبع تصویر: Enterpriseappstoday.com; عکاس: ناشناس

منبع تصویر: Enterpriseappstoday.com; عکاس: ناشناس

گوشی های هوشمند موبایل جزو پرفروش ترین محصولات در جمعه سیاه هستند

طبق آمار، میانگین تخفیف اعمال شده برای کالاها در سال 2023 به 31 درصد رسیده است. در این میان وسایل الکترونیکی مانند کنسول های بازی، ساعت های هوشمند، موبایل و... پرفروش ترین ها بودند. گوشی های هوشمند موبایل در سال های اخیر سهم زیادی از فروش جمعه سیاه را به خود اختصاص داده اند و جزو پرفروش ترین محصولات جمعه سیاه در سال های اخیر هستند.

آمار فروش جمعه سیاه

فروش جمعه سیاه هر سال نسبت به سال قبل متفاوت است. به عنوان مثال، در سال 2020، به دلیل همه گیری کرونا و رعایت شرایط ایمنی، خریداران کمتری به فروشگاه ها شلوغ شدند و فروش بیشتر به صورت آنلاین انجام شد. طبق آمار، با وجود محدودیت در خریدهای شخصی؛ اما حجم خرید در سال 2020 نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است. حجم فروش بلک فرایدی در هفت سال گذشته همواره در حال افزایش بوده است و این میزان در سال 2017 به 5 میلیارد دلار رسیده و در سال 2023 به 9.8 میلیارد دلار رسیده است.

جمعه سیاه آمازون

آمازون یکی از بزرگترین سایت های خرده فروشی آنلاین در جهان است. هر سال در جمعه سیاه، رکورد فروش این سایت شکسته می شود. زیرا ارائه تخفیف های بزرگ همه را تشویق به خرید محصول مورد نظر خود می کند. با وجود تمام مشکلاتی که در خرید کالا از سایت های خارجی و ارسال مرسولات پستی به کشورمان وجود دارد. اما از تخفیف های جمعه سیاه آمازون در ایران نیز استقبال می شود.

بسته پستی آمازون در حراج جمعه سیاه منبع تصویر: mayan.co; عکاس: ناشناس

منبع تصویر: mayan.co; عکاس: ناشناس

طبق آمار، آمازون در جمعه سیاه 2023 حدود 15 میلیون محصول فروخت. لباس، تجهیزات عکاسی، دوربین، نرم افزار، محصولات دیجیتال و گجت های هوشمند جزو پرفروش ترین دسته بندی های محصولات در سال 2023 هستند.

چرا جمعه سیاه بسیار محبوب است

فروش فلش یک روزه به خریدار این احساس را می دهد که در صورت خرید سریع از دست داده است. فرصت های محدود خرید و تخفیف های عمیق در جمعه سیاه تمایل مردم را برای خرید افزایش می دهد. این سبک بازاریابی برای خریدار هیجان ایجاد می کند و او را تشویق به خرید می کند.

مردم در حراج جمعه سیاه خرید می کنند

منبع تصویر: nytimes.com; عکاس: ناشناس

وضعیت بلک فرایدی قبل از شروع سال جدید و وجود اجناس مارک دار با تخفیف های بسیار زیاد، مردم را ترغیب می کند تا خریدهای جشن خود را در جمعه سیاه انجام دهند و این مهم ترین دلیل محبوبیت این روز در بین مردم است. خرده فروشان که می دانند با کاهش قیمت ها مخاطبان زیادی را جذب می کنند، قبل از جمعه سیاه شروع به بازاریابی محصولات خود می کنند و با ارسال پیشنهادات و تخفیف های خود برای مشتریان، علاوه بر جذب خریداران، به آنها زمان می دهند تا برای خرید خود برنامه ریزی کنند.

جمعه سیاه در ایران

بلک فرایدی که ابتدا در آمریکا برگزار شد، به تدریج گسترش یافت و امروز در 150 کشور جهان از جمله ایران برگزار می شود. با تبلیغ حراج ویژه بلک فرایدی در فروشگاه های اینترنتی علی بابا و آمازون، این رویداد جای خود را در دل فروشندگان و خریداران ایرانی باز کرده است.

بلک فرایدی در ایران سابقه خاصی ندارد. بلکه فقط یک نوع استراتژی فروش است که اغلب در چند سال گذشته توسط فروشگاه های آنلاین اعمال شده است. این رویداد در ایران زمانی آغاز شد که یک فروشگاه اینترنتی ایرانی در آخرین جمعه پاییز محصولات خود را به حراج گذاشت و بسیاری آن را به جمعه سیاه نسبت دادند. در سال های بعد بسیاری از فروشگاه ها تصمیم گرفتند در این روز محصولات خود را با تخفیف به نمایش بگذارند و هر سال بر تعداد این فروشگاه ها افزوده شد. فروشگاه هایی که از قبل با ارسال ایمیل و پیامک مشتریان را از تخفیف های خود مطلع می کنند.

از آنجایی که در تقویم شمسی به آغاز سال نو نزدیک به شب یلدا می شود، بسیاری از فروشگاه ها و شرکت ها شب یلدا را نقطه شروع اعمال تخفیف های جمعه سیاه می دانند. بلک فرایدی به عنوان یک استراتژی فروش موثر، به سرعت در بین کسب و کارهای ایرانی جای خود را به دست آورده است و رقابت شدید بازار، بسیاری از فروشگاه های آنلاین و فیزیکی را بر آن داشته تا از این رویداد استفاده کنند و تخفیف های ویژه ای را برای جذب مشتریان بیشتر ارائه دهند.

بلک فرایدی در فروشگاه های ایرانی

منبع تصویر: isna.ir; عکاس: ناشناس

بسیاری از خریداران در روز حراج جمعه سیاه اقلام مورد نیاز خود را با قیمت مناسب خریداری می کنند. اگر خریدار جمعه سیاه هستید، تجربه خود را با ما و همکاران ما در میان بگذارید.

منبع تصویر جلد: deondernemer.nl; عکاس: ناشناس

سوالات متداول

جمعه سیاه چیست؟

جمعه سیاه، رویداد عمده فروش سالانه، پس از روز شکرگزاری در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای جهان برگزار می شود. در این روز، بسیاری از فروشگاه ها تخفیف های زیادی را برای محصولات مختلف ارائه می دهند.

جمعه سیاه چیست؟

حراج جمعه سیاه، جمعه سیاه یا جمعه خرید به آخرین جمعه نوامبر گفته می شود که مطابق با 9 دسامبر 1403 در تقویم شمسی است.


منبع: https://www.kojaro.com/shopping/209236-black-friday-history/